Resedagbok vår 2011

Geronimo trail and the indians in the southwest. 28 April -17 Maj

Följ med på vår resa här i resedagboken.

(Ursäkta om det ibland är felstavat eller lite tokigt skrivit. Jag skriver ofta sent på kvällen och i all hast)

RESEDAGBOK GERONIMO TRAIL AND THE PUEBLO INDIANS

Dag 1 28 April

Vår resa börjar tidigt, ja då menar jag tidigt på dygnet. Någon började resa hemifrån kvällen innan, någon tillbringade natten på flygplatsen och själv så åkte vi hemifrån kl tre på natten. Jag tror vi alla har haft lite resfeber. Spänningen och oron för att missa bussen, planet eller att något skall hända på vägen till flygplatsen gör att man inte riktigt kan sova natten innan. Men nu är vi på väg. Vi tog oss igenom incheckning på Landvetter, dock inte helt smärtfritt. Som jag skrivit i tidigare resedagböcker så blir det inte lättare och lättare det här med att checka in. Fastän man tycker det skulle gå åt den riktningen. Agnetas biljett var det stora problem med. Hon hade sina stolar på de olika planen men de kunde inte få ut hennes biljetter. I sista minut fixade det sig. Det är en lång resa. Till Amsterdam där vi möter upp Stockholmgänget, vidare till Atlanta sedan till vår slutdestination Albuquerque i New Mexico USA. 27 timmar senare är vi äntligen på plats. Klockan är 2100 lokal tid och nu har vi en efterlängtad natts sömn framför oss så vi kan börja vårt spännande äventyr bland Nordamerikas olika Indianstammar.

Dag 2 29 April

Vi kom fram till Albuquerque vid 22 tiden lokal tid. Då har vi rest i 27 timmar. Det känns verkligen i kroppen och i huvudet. Underbart att få komma isäng. Idag är det Gathering of Nations Pow wow. Det är en av de störst Pow wows i hela USA. En pow wow är en form av trum och danstävling där indianerna dansar både traditionella danser och lite mer moderna.  Vill du veta mer om Gathering of Nations kan du gå in på denna länk  http://www.gatheringofnations.com/ . Över 3000 dansare vandrade ner till arenan från de 4a väderstrecken under Grand Entry. Med sina otroligt vackra dresser gav det en upplevelse som vi med all säkerhet kommer att minnas. Energin är hög och det är riktigt mycket folk. Utomhus är det rejält varmt och blåsigt. Det varnas för sandstorm. Några tappra i gruppen stannar ett par timmar längre men vi andra är helt slut av sömnbristen, jetleg och av den starka upplevelsen av trummande musik och dans. En intensiv första dag på vår resa.

Dag 3

30 April

Solen skiner och vädret är härligt och behagligt. Idag packar vi våra väskor för att fortsätta till nya områden. Vi lastar våra väskor på taket på bussen. Lådan på taket blir helt full. Efter ett tag så ger sig anordningen och det är med hjärtat i halsgropen som vi senare på kvällen kör hela vägen till Santa Fe. Man vill inte gärna förlora hela vårt bagage på motorvägen. Men innan dess gör vi ett besök på Pueblo Culture Center. Ett fint kulturcentrum som drivs av 19 Pueblo stammar. Här får vi se flera traditionella danser och äta riktigt god mat. Flera av oss åt Buffelburgare. Buffel är fantastiskt gott. Vi kör Chuck och hans pappa till flygplatsen. De reser tillbaka till Blackfeetreservatet efter att ha kört bussen hela vägen ner hit så vi kan hyra den för vår resa. Vi gör även ett besök i Old Town Albuquerque. En mysig del med många små butiker. Där möter vi upp med Rob Greyhill och hans dotter Tamara (Navajo).  Wil Numkena (Hopi och nära vän), möter också upp oss för att köra upp till Santa Fe ihop med oss. Vi äter en ljuvlig måltid på en Italiensk restaurang.

Dag 4

1 Maj

Kallt, riktigt kallt. Idag väntas eventuellt snö. Vi som trodde vintern var över.  En underbart god Amerikansk frukost ihop med Wil Rob Greyhill  Sedan bar det iväg till San Felipe Pueblo som ligger mitt emellan Albuquerque och Santa Fe. Den här söndagen varje år har de en ceremoni på deras placa mitt i byn. Harvest Feast Day. En traditionell ceremoni för att be om en god skörd och om att de skall välsignas med regn. En fantastisk upplevelse att få se dem i traditionella kläder, med granruskor i händerna. Kvinnorna och flickorna hade blå träföremål på huvudet och många av dem var barfota. Männen och pojkarna hadde skallror i ena handen och en granruska i andra och de hade en bar överkropp som var målad i en vit lera. De dansade i flera timmar och en stor grupp män sjung och trummade i mitten av placan. Här var vi väl påpaltade i det kyliga vädret. Det blåste ganska mycket, ibland kom några regndroppar och ibland några snöflingor emellanåt kom nästan solen igenom och värmde upp deras frusna kroppar.  Det var fantastiskt att se och få lov att ta del av denna kraftiga ceremoni. Efter ett par timmar lämnade vi för att möta upp med Andrew Thomas (Navajo flöjtist) och hans fru från Peru. Vi hälsade på i deras hem precis utanför Sandia Pueblo. De hade lamor i trädgården. Han delade med sig av Navajo indianernas filosofi och så spelade han vacker flöjtmusik för oss. Ett härligt möte som slutade på en känd restaurang El Pinto. God traditionell mat från New Mexico. Ett trött gäng åkte hela vägen tillbaka till Santa Fe för att få vila efter en intensiv dag.

Dag 5

2 Maj

Cochitit Pueblo. Idag skall vi gå på vandring. Joseph Suinai är en Cochiti Indian som skall ta oss ut på vandring vid en av deras heliga platser Tent Rock. Cochiti är en liten Pueblo stam på 1500 stammedlemmar. Deras reservat ligger sydväst om Santa Fe. Det är en liten varm man som möter upp oss på vägen för att guida oss fram till Tent Rock. Den här platsen är numera en nationalpark. Det är en vandring på ca 2 timmar med en del klättring för att nå toppen. Platsen har formats från ett vulkan utbrott för 7 milj år sedan. Fantastiska klippformationer i form av sten tipis kan man säga. En del med en rund sten uppe på toppen. Vi får se fantastiska sten formationer och de är underbart vackert. Vädret är mycket varierande. Sol, några regndroppar, lite snö, sommarvärme. Man fattar ingenting. Att gå i en tunn tröja och så snöar det. Väl uppe på toppen har vi en fantastisk utsikt. Alla var mycket nöjda och Josph berättade om planter som hans folk använder och om hur hans stam lever idag. Ett spännande möte.

Dag 6

3 Maj

Taos Pueblo. En 10 mil norr om Santa Fe ligger Taos Pueblo som idag har en korn dans ceremoni. Denna ceremoni är öppen för allmänheten vilket är ovanligt. De flesta danser och ceremonier är stängda för utomstående. Vi åt som vanligt en rejäl frukost på Village. De känner igen gruppen nu och vet nästan vad vi vill beställa. De här rejäla Amerikanska frukostarna gör att man står sig nästan hela dagen. Nu börjar vi vänja oss och de börjar bli riktigt efterlängtade. Vi ger oss iväg så fort som möjligt mot Taos. Vägen är otroligt vacker och ger oss hisnande vyer och vi stannar ofta för att fota. Vi är framme vid ett tiden, det har inte börjat och ingen vet heller när det börjar. Deras by har blivit märkt som ett Världsarv och är en av de tre äldsta byar i USA som fortfarande är bebodda. Byn ligger riktigt vackert med stora berg med snöklädda toppar i bakgrunden. Mitt genom byn går en liten å och på båda sidor om ån ligger adobe husen. Lerhus i flera våningar. Vi får inte fotografera.  Denna ceremoni skiljer sig mycket från San Felipe och vi ser på ett par danser. En grupp äldre vackra män sjunger vackra sånger. Flickorna dansar med gräs i handen och är uppklädda i vackra klänningar. Inte traditionella utan som våra västerländska. Pojkarna dansar med mer traditionella kläder och har skallror i handen. De flyttar sig från plats till plats. Här var det betydligt mer vita besökare än hos San Felipe. Vi  beger vi oss vidare. Vi kör en mycket spektakulär väg till Bandelier där det finns gamla ruiner i bergen där indianerna levt för 700 år sedan. En spännande och vacker vandring där två av resenärerna till och med såg två björnar på nära avstånd.

Dag 7

4 Maj

Sant Fe. En fantastisk liten stad som är känd för sin adobe arkitektur. Den gamla delen av Santa Fe finns en massa små butiker och väldigt många fina gallerier av alla de slag. Vi var några som tog en rundtur för att få lite mer information om staden. Mycket att se så en hel dag var det värt att spendera här.

Dag 8

5 Maj

Vi packar bussen med väskorna på taket. Vi ber för att takräcket skall hålla och inte gå sönder som det gjorde från Albuquerque. Resan till Farmington gick fint. Takräcket höll bra. Vi har strålande sol och ca 25 grader. Jemez Pueblo reservatet låg utmed vägen så vi svängde av där för att besöka deras fina kulturcenter. Frukost/lunchen åt vi vid ett stånd mittemot. Indianerna serverade Jemez burgers, chilli soppa och annat gott. Perfekt eftersom vi hoppade den Amerikanska frukosten. Vi har haft oändliga vyer hela vägen. Det är ofattbart att man behövt kriga över dessa folktomma enorma ytor. Att man behövt tvinga indianerna till små reservat när det finns så enormt mycket land som ingen ändå bor på. Sorgligt.

Dag 9

6 Maj

Lång intensiv dag. Att köra till Mesa Verde är en hissnande upplevelse. Högt upp runt 7600 fot ringlar sig vägen upp på klipp platån som omfattar över 4000 arkelogiska platser och t.o.m. rester av byar inne i klippskrevorna högt upp. Vi besökte Cliff Palace. En helt otrolig plats där  indianer levde enligt den vite mannen i över 700 år fram till 1300-talet. Hemresan tog vi via Four Corner som är det ställe där 4 stater möts i en enda punkt och som ligger i Navajo reservatet. Herman och Carol Begay möter upp oss på restaurangen lite senare på kvällen.

Dag 10

7 Maj

Bildag. Först indiansk marknad i Shiprock. Lördag är en dag då många städer och byar har marknad. Här i Navajobyn Shiprock var det live uppträdande och em massa stånd där de sålde allt från fint hantverk och smycken till gamla kläder och traditionell mat. Det var mycket varmt. Idag skall vi transportera oss en längre sträcka. Från Farmington i norra New Mexico genom hela Navjo reservatet till södra delen med slut destination Winslow i Arizona. Vi gjorde dock ett stopp i Window Rock med besök i deras kulturcenter och förstås vid själva klippan Window Rock. En underbart härlig plats.

Dag11

8 Maj

Hopireservatet. Kachina dans på First Mesa. Vi har den fantastiska turen att få lov att bevittna en Kachina dans i den lilla byn uppe på First Mesa hos Hopi indianerna. Vi blev inbjudna av en familj in på mat under lunchpausen. De berättade om livsomständigheterna hos Hopi och de har det verkligen tufft. Svårt att finna sin plats i två världar som är varandras motsats. Men de var underbart varma och rara. Efter två danser beger vi oss mot kultur centret som ligger på Second Mesa innan vi reser tillbaka till Winslow där vårt Motell är.

Dag12

9 Maj

Tillbaka till Hopi reservatet. Frukost ihop med Milland Lomakema som var meningen att guida oss idag. Dock så hade en gudson avlidit så han hade en traditionell begravning att närvara  på. Istället åkte vi till First Mesa för att gå på en vandring ute på Walpi. Men den starka vinden hindrade turen så istället fick vi åka i bussen så långt ut som möjligt på den smala klipp platån och en Hopi kvinna berättade om Walpi och om stammen. Milland mötte upp oss senare under em på hantverks kooperativt där han arbetar. Han berättade en hel del om deras kultur och djupa andlighet.

Dag 13

10 Maj

Sista dagen hos Hopi. Milland Lomakema som varit vår guide hos Hopi i alla år tog oss med till Dawa park. Det är ett fantastiskt ställe med en massa gamla målningar på klippväggarna som bevittnar om deras tidiga närvaro i området. En del helt intakta inristningar med symboler som man fortfarande idag är osäker på vad de betyder. Hit är det inte många som hittar och man måste ha en guide med särskilt tillstånd från stamregeringen. På vägen tillbaka körde vi igenom byn Hotevilla där många traditionalister bor. I Old Orabi finns flera riktigt gamla små stenhus och det är fascinerande att se hur enkelt de bor i detta extrema landskap av sand och sten. I Old Orabi får de inte ha el ledningar utan den ström de får är från solfångare. En härlig dag med Milland.

Dag 14

11 Maj

Nu är det den sista delen på resan kvar. Apache indianerna. Ett spännande folk som vi aldrig tidigare har besökt. Apacheledaren Geronimos folk.  På vägen från Winslow till Pinetop utanför Apachereservatet passade vi på att besöka ruinerna ….. Det var ruinerna efter en av byarna som Hopi indianerna bott i innan de vandrade vidare upp till Klipp-platåerna de bor på idag runt 1400-talet. Sedan körde vi till Painted desert och Petrified Forest. En helt fantastisk tur genom parken med ett facinerande och extremt landskap. Stora fossila trästockar som är runt 250 miljoner år gamla. Till sist mötte vi upp Wil Numkena som skall vara våran guide under ett par dagar hos Apacheindianerna.

Dag 15

12  Maj

Apache Elders Feast. En sammankomst för att hedra de äldre i reservatet. På den historiska platsen Fort Apache där general Crook en gång bodde är idag Apacheindianernas kulturcenter. Här i 30 graders värma var vi från kl 10 till 14. Det var danser, musiker, giva aways, lite hantverksförsäljning, ja till och med en indiansk mode show. De bjöd på en traditionell måltid. Underbart att se hur de hyllar de äldre och uttrycker deras vikt i samhället. Till stor skillnad från hur vi gör i det vita samhället.

Vi gjorde en kort utflykt till White Moutain ski resort. Deras skidanläggning är en viktig inkomstkälla för stammen. Vi åt på deras kasino. Wil har haft hand om oss hela dagen.

Dag 16

13 Maj

Rundtur på Fort Apache. Ihop med Ramon, kulturcentrets chef. Ramon guidade oss runt och berättade om den grymma och sorgliga historien som deras folk fått utstå. Det är för oss ofattbart att förstå vad de har fått genomlida och att de fortfarande kvar. Ramon tog oss även med till en ruin som Hopi indianerna en gång lämnat efter sig innan de vandrade vidare till Klippplatåerna som de bebor idag. Vi gjorde ett sånguppträdande på Wil´s arbetsplats, ett rehabiliteringscenter i Pinetop. För en grupp äldre sjung vi ett par sånger och berättade om vår skapelseberättelse. Isabelle stod för huvuddelen av sångerna. Gruppen sjung ”Vem kan segla för utan vind” och vi avslutade med att berätta om vårt midsommarfirande och med ”Små groderna” Vi även dansade. Det gav dem ett smakprov av vår Svenska kultur. Dagen avslutas med en underbar middag ihop med Wil och en föreläsning på hotellet.

Dag 17

14 Maj

Gathering of the People, ett årligt återkommande event. Apacheindianerna samlas för att dansa, sjunga och vara tillsammans. Vi var på plats tidigt så vi kunde sätta ut stolarna som Wil så snällt tagit med sig. En frukost on the move och sedan ner till Fort Apache. Det var redan mycket folk. Vid 10 var det Grand Entry. Fantastiskt att se alla dessa Crown dancers . Vi tillbringade hela dagen med att se olika danser och uppträdande. Isabelle sjung Gabriellas sång för dem och det var ett uppskattat inslag. De fick höra något på Svenska. Det var en varm dag och på eftermiddagen begav vi oss tillbaka till hotellet för att packa väskorna upp på taket för att ta oss tillbaka till Albuquerque där vi skall flyga hem ifrån på måndag. Ett varmt farväl till Wil Numkena som så väl tagit hand om oss dessa dagar. Vi gjorde en övernattning i Gallup.

Dag 18

15 Maj

Efter en övernattning gav vi oss vidare direkt på morgonen för att få fram till Albuquerque så snabbt som möjligt. I Albuquerque väntade Chuck, hans far Louise och sonen Chesey. De har flygit ner från Blackfeet country i Montana för att hämta hem bussen som är hyrd från honom. De var glada att se oss när vi väl kom fram vid lunch tid. Efter att ha låst in bilnycklarna i bussen och ett pillande för att få ut dem så åkte vi alla till Old Town för att göra  den sista shoppingen. Klart ett stopp på Walmart måste också till. Några behöver en extra resväska för att få hem allt fint de handlat under resan.

Dag 19

16 Maj

Härlig med lite sovmorgon. Planet går inte förrän kl 13. Nu gäller det att väga in väskorna så att de inte väger mer än 23 kg. Chuck kör oss till flygplatsen och det blir ett varmt farväl. Vi skall nu alla på en lång resa hem. De till Montana och vi till Sverige. Efter lite strul vid incheckningen (som vanligt) kom alla iväg. Vi är trötta efter en intensiv resa i indianernas land. Många unika upplevelser har vi fått vara med om. Mycket storslagen natur har vi sett.  Fantastiska möten med en kultur som jag tror alla inser är mycket levande. Indianernas historia är inte över. De kämpar än idag om att överleva och många har det mycket tufft. Vi  har fått en djup insikt i såväl deras ceremonier som i deras djupa filosofi. Det är mycket som nu skall få landa och smälta in utav upplevelserna när man kommer hem.

Som jag brukar säga så är detta bara början på en mycket större resa. En resa som ibland kan ta år. Det är inte bara en yttre resa utan även en inre.

Jag vill tacka alla resenärer. Önskar er allt gott och hoppas resan har varit lika fin för er som för mig.

Här kommer en lista och namn på platser vi besökt och indianer vi träffat:

Albuquerque:

Gathering of Nations Pow Wow

Pueblo Culture Center

Andrew Thomas (Navajo flöjtist)

San Felipe Pueblo Feast Day

Cochiti Pueblo: Tent Rock

Joseph Suinai

Santa Fe

Taos Pueblo

Jemez Pueblo (kultur center)

Farmington (marknad, motell)

Herman och Carol Begay (Navajo)

Mesa Verde (Colorado)

Four Corner

Shiprock

Winslow (Motell)

Hopi

Katchina dance up on First Mesa

Milland Lomakema (Hopi guide)

Walpi ( First Mesa)

Dawa Park (Pethroglyphs), Hotevilla, Old Oraibi

Holomo´vi Ruins

Painted desert, Petrified Forest

White Mountain Apache Reservation

Paintop/Lakeside (Motell)

Wil Numkena (Hopi guide i Apache reservatet)

Fort Apache (Elders Feast, Gathering of the People)

Ramon Reiley (Apache guide)

Kinichibi Ruins

Chuck De Boo, (Ägare av bussen)

Sorry, den här webbplatsen kör inte på Internet Explorer version 7 och nedåt. Vargod att uppgradera till en riktig säker och snabb webbläsare. Vet du inte vad en webbläsare är? läs då här: http://www.whatbrowser.org/intl/sv/